Nejčastější chyby startupisty
Říká se, že chybami se člověk učí. To je samozřejmě pravda. Když ale začínáš podnikat, je lepší se těm velkým chybám vyvarovat, aby tvůj byznys neskončil dříve, než začal. Poradíme, čemu se při založení startupu vyhnout a na co se naopak zaměřit.
Máš nápad? Gratulujeme! Je to nadějný začátek, ale jen o nápadu byznys není. Vezmi ho a sdílej. Nadchni kamarády a budoucí kolegy, kteří ho s tebou budou rozvíjet, pracovat na něm a pomůžou ti ho zdokonalit.
Řeší tvůj nápad určitý problém? Pokud ano, kdo ten problém má? Jeden člověk, dva lidé, nebo milion? Než začneš cokoli podnikat, vyjdi do ulic! Pokládej otázky, vyptávej se, protože každý zkušený startupista začíná výzkum rozhovory s potenciálními zákazníky a experimenty, kterými si ověřuje, jestli má smysl se daným směrem vydat.
Zamysli se i nad tím, kterými dveřmi se vydáš, tzn. kudy vkročíš na trh. Zapomeň na to, že tvůj produkt nebo služba je pro všechny. Zaměř se na jeden segment, který je pro tvůj byznys nejsnazší pro prodej a používání. Pokud zvládneš ten, můžeš se vydat dál.
V případě, že chceš vyrábět nějaký produkt, nečekej, až ho budeš mít v ruce. Můžeš čekat roky a třeba ten den nikdy nepřijde. A co je horší, někdo může být rychlejší. Zaměř se na vytvoření prototypu části, která je prodatelná.
Už je podle tebe na čase poohlédnout se po investorovi? A máš dostatek zákazníků? Protože to je ten pákový efekt, který investora přiláká. Pokud zákazníky ještě nemáš, je to bod, na který je nutné se zaměřit. Investoři málokdy finančně podpoří nápad, který se nezhmotnil.