Pavel Bartoš | Jste připraveni uspět? (2. díl): Jak připravit Pitch Deck
V úvodním článku "10 zásadních otázek pro startup: Jste připraveni uspět?" jsem se zaměřil na rychlé zorientování se v situaci a maturitě early-stage startupů a jejich founderů. Dnes se podíváme na to, jak u early-stage startupů přistoupit k tvorbě Pitch Decku, tedy prezentace pro investory a jak se připravit na otázky, které můžeme od investorů očekávat.
Blogů, článků a návodů na to, jak nakreslit krásný a atraktivní Pitch Deck a jaké kapitoly a informace má obsahovat najdete na internetu spoustu. Pojďme se raději podívat na to,, jak k celému úkolu přistoupit a co očekávat od investorů poté, co váš Pitch Deck uvidí.
Pitch Deck je o vytvoření pocitu kompetentnosti
Pitch Deck není jen o tom vytvořit vizuálně přitažlivou prezentaci a oslnit skvělou myšlenkou a vizí. Je především o vyvolání pocitu důvěry a kompetence zakladatele. Každý slide by měl reprezentovat dovednosti, zkušenosti a práci, kterou zakladatelé do svého startupu vložili. Ukazuje výsledky této kombinace nutných předpokladů pro úspěch dané myšlenky.
Pitch Deck je ukázka toho, jak dokážete strategicky uvažovat a takticky postupovat. Měl by ukázat investorům nejen to, že máte skvělý nápad, ale především, že máte na to jej úspěšně exekuovat a dotáhnout do konce, tj. vytvořit z něj funkční business. Slidy snesou všechno, můžete do nich napsat a nakreslit cokoliv. Otázkou je, jak moc jde o navoněné iluze a jak moc jde o realistické plány, pod které se dokážete podepsat a zaručit jejich naplnění.
Teď si možná říkáte, proč píšu o pocitu kompetentnosti a ne o důkazu kompetentnosti a přesvědčení o vlastních schopnostech? Je to prosté. V omezeném čase, který budou investoři ochotni věnovat vašemu pitchdecku (ať už čtení nebo prezentování) nemáte na nic víc čas. Jen na to, vzbudit pocit. Vyvolat zájem o to dozvědět se víc. Prostor na důkazy a přesvědčení přijde hned potom.
Pitch Deck je výsledkem dosavadní práce
Samozřejmě, že investoři nechtějí vidět pouze slidy; hned v následujícím kroku budou chtít vidět důkazy, že každý slide je podložen vlastními zjištěními, důkladnou analýzou, kalkulacemi a klíčovými rozhodnutími. Pitch Deck by měl sloužit jako zhuštěná prezentace vaší dosavadní práce – ne jako pouhý seznam nápadů. Proto každá část musí být podložená daty, reálnými výsledky a promyšlenými úvahami.
Přemýšlejte o tom tak, že obsah Pitch Decku se netvoří přímo, ale jde o destilát všeho, co jste doposavad udělali. Neměli byste nikdy nad prázdným papírem přemýšlet o tom, co by asi tak mělo být obsahem toho a onoho slidu. Měli byste uvážlivě rozhodovat, kterou část z podkladů, zpracovaných analýz a kalkulací do pitchdecku vložit či jak všechny ty informace zkompilovat do jedné věty, obrázku, grafu nebo tabulky. Vaším problémem by mělo být: “Jak to tam sakra všechno narvu?” a ne “Co bych asi tak mohl tady vymyslet?”.
Pitch Deck je destilát … jako slivovice!
Tak, jako je slivovice destilát pečlivě zpracovaného ovoce, je pitchdeck destilátem vaší práce. Je v něm jen esence toho nejdůležitějšího. Stejně jako kvalitní pálenka vyžaduje pozornost ke každému detailu, i každý slide musí mít hluboký smysl a základ ve skutečných datech a výsledcích.
Samozřejmě, že můžete stvořit jakýsi ovocný alkoholický nápoj tak, že jen přidáte různá aroma do lihu. Zkuste s tím ale zajet na Moravu a říkat tomu slivovice.
Připravit Pitch Deck, který zaujme investory, znamená mnohem více než jen sestavit hezké slidy. Musíte být schopni odpovědět na všechny otázky, které si investor může položit. Pokud nebudete mít detaily promyšlené a podložené, může to zásadně podkopat vaši důvěryhodnost.
Každý investor se dříve či později začne ptát na detaily, které za každým slidováním stojí. Pokud nebudete mít odpovědi, můžete ztratit jejich důvěru. Důkladná příprava a realistická data jsou základem úspěšné prezentace – a klíčem k získání potřebného financování.
Na druhou stranu je třeba říct, že cestou není se analyzovat k smrti, vše propočítat na korunu přesně a mít všechny poklady světa. Důležitá je především logika uvažování, principy a mechanismy, které využijete a míra logického a strategického uvažováni, které zapojíte. Na začátku nemůžete mít odpověď na všechno, ale je třeba k těmto odpovědím směřovat a vše se neustále snažit propojovat do jednoho logického celku. Byť míra detailu může být na začátku nižší.
Pavel Bartoš, spoluzakladatel StartupBox a zkušený mentor