Dá se říct, že na začátku tohoto startupu stálo pivo! No, možná ne tak úplně, ale hrálo tam určitou roli. O tom, jak významnou, se s námi podělil David Kocián, spoluzakladatel společnosti Manyways. Zjistěte, co pro ně bylo v počátcích nejtěžší, v čem jsme jim pomohli my a co by dnes doporučili začínajícím startupistům. Příjemné letní čtení!
Kdy jste dostali nápad na projekt Manyways?
Bylo to na podzim roku 2019, takže necelé tři roky zpátky. Domlouval jsem se s kolegy v tehdejší práci, že zajdeme na konci dne na pivo. Šel jsem předem s moji kolegyní, sedli jsme si v centru Brna, dali si pivo a pak to začalo. Hodně z našich kolegů bylo cizinců a v Brně se nevyznali. Museli jsme je proto obepisovat a obvolávat, jestli znají cestu a zda vůbec dorazí. Asi po půl hodině nikdo nepřišel a skončili jsme tam sami. Začalo mi to vrtat v hlavě, probral jsem to s bráchou Radimem a šli jsme do toho.
Jak dlouho trvalo, než jste na projektu začali reálně pracovat? Kdy jste ho vypustili do světa?
Asi po třech měsících od nápadu a pár posezeních s bráchou a zjišťování, jestli už něco takového neexistuje, jsme začali. Vyzkoušeli jsme pár různých cest a teď v květnu 2022 máme MVP na světě.
Kdy jste se poprvé setkali se StartupBoxem a v čem vám pomohl?
První setkání se StartupBoxem u nás bylo na doporučení od mého bratra, který se v té době už nějaký čas na české startupové scéně pohyboval. Na začátku roku 2021 jsme si volali s Kateřinou Pavlů, která nám ukázala deník, ze kterého jsme jednou za čas čerpali inspiraci, a dala nám rady, jak s projektem pokročit.
Na konci roku nás propojila s Depo Ventures, kde jsme po pár telefonátech zjistili, jak na nás reagují investoři. Zúčastnili jsme se také workshopu, kde jsme si ujasnili některé myšlenky, vyzkoušeli si pitchování a dostali zpětnou vazbu. Potom jsem se osobně se všemi zakladateli StartupBoxu viděl na Karlovarském business mixéru, kde jsme si dobře popovídali a dostal jsem další tipy a triky na to, jak dál.
Jaké byly začátky podnikání?
Hektické. I když už jsme dřív začínali s jiným projektem, který jsme poté utnuli na začátku, tak nám chybělo spoustu zkušeností a znalostí. Nejdřív jsme zkoušeli sehnat investory jen s prototypem, poté se málo zaměřili na zákazníky, dělali to při práci a podobně.
Jaké informace pro vás byly pro rozjezd nejdůležitější? A jak jste se k nim dostali?
Bylo jich několik. Třeba to, že nám nikdo z investorů nedá peníze, aniž bychom měli produkt na trhu. Dále pak nutnost komunikace s potenciálními zákazníky - na to nás upozornil náš developer Jirka. Co se týče firmy, pomohlo nám třeba účetnictví od Jihomoravského inovačního centra (JIC). Jak se mezi sebou v týmu pochopit, zorganizovat a spolupracovat, s tím nám pomohl právě JIC a StartupBox.
Využili jste někdy nějakou službu či nástroj z platformy Grow with Google?
Zúčastnili jsme se Google Academy 2022, ale nezvládli jsme dokončit kvůli jiným závazkům.
Co bylo nejtěžší a co byste udělali zpětně jinak?
Sladit se v týmu, prioritizovat a definovat si MVP. Jako první kámen úrazu bylo, že Jirka pracoval full-time na projektu, zatímco já a Radim jsme přicmrndávali z práce. Dnes bychom do toho rozhodně skočili dřív po hlavě. S naším projektem, kdy máme široký záběr a spoustu problémů typu slepice-vejce, bylo největší výzvou definovat si naši největší hodnotu pro zákazníka. Určitě bychom se na začátku víc soustředili na informace od zákazníků a výzkum. Zbytečně dlouho jsme vyvíjeli MVP bez validace.
Je něco, co jste si mysleli, a nakonec to bylo úplně jinak?
Téměř všechno (smích). Nicméně co bych asi vypíchl za sebe, tak je rozdíl v pochopení toho, co se snažíme vybudovat a přinést mezi zákazníka a kohokoliv z businessu.
Co byste doporučili budoucím startupistům?
Nebojte se toho. Skočte do toho po hlavě a co nejrychleji zjistěte, jestli děláte něco, o co mají zákazníci zájem. Zeptejte se jich. Jak můžete vytvořit něco, co dává smysl, když nevíte, co lidé chtějí? Přirovnal bych to jako by k vám měl někdo cizí přijít na návštěvu. Někdo, koho neznáte, ale koho chcete zaujmout. Uděláte mu bez jakéhokoliv ptaní steak, protože ho umíte nejlíp? Ano, můžete se náhodou trefit a bude mu chutnat… ale co když to je vegetarián?
David Kocián spolu s bratrem dostali nápad, po kterém následoval průzkum trhu, základní business plán a design prototypu.
Ověřili si základní zájem lidí a začali hledat developera, který by se k nim přidal.
Založili firmu a následně začali kolečka testování s lidmi, ověřování a úpravy aplikace.
Šli s kůží a MVP na trh. Získali první uživatele, začali testovat marketing, sbírat feedback, propagovat aplikaci a hledat spolupráce.