Financování startupu: Crowdfunding | Díl 2
Máš nápad, ale chybí ti peníze, nebo potřebuješ pomoct s podnikáním? V naše úvodním článku seriálu "Financování startupu" jsme ti představili možnosti, jaké máš, pokud chceš rozjet vlastní projekt.
Tentokrát se chceme zaměřit na jeden konkrétní typ a to crowdfunding. Jaké má výhody? Otevře ti doposud zavřené dveře. Nemusíš díky němu řešit odlišné představy investorů, splácet nevýhodné úvěry ani se prvních pár let trápit v krvavě rudých číslech.
A cože to ten crowdfunding je? Představ si Národní divadlo v Praze, Eiffelovu věž v Paříži či sochu Svobody v New Yorku. Víš, co mají tyto památky společného? Bez lidí, kteří se na jejich opravu nebo dostavbu finančně složili, by zřejmě nikdy nevznikly. Doba se změnila a internet dal hromadnému financování – crowdfundingu – jiný rozměr.
Crowdfunding je způsob alternativního nebankovního financování, při němž se větší počet jedinců podílí menším finančním obnosem na vybrání předem nastavené cílové částky. Původ slova pochází z anglického crowd (dav) a funding (financování). V crowdfundingu může jít téměř o cokoliv: o nastartování nového podnikání, uvedení novinky zaběhlé značky, otevření restaurace či kulturního prostoru nebo vydání knížky.
Paleta hromadného financování je poměrně pestrá. Nalezneš na ní odměnový crowdfunding, kdy přispěvatel získává od autora projektu za svůj příspěvek předem definovanou odměnu (produkt nebo službu). Vedle něj stojí crowdfunding charitativní, neboli veřejná sbírka, kdy dárce neočekává žádnou protihodnotu. Pak tu je crowdfunding podílový, kdy autor projektu za poskytnuté peníze odevzdává podíl ze své firmy. A v neposlední řadě crowdfunding dluhový, kdy je vybrané peníze potřeba vrátit. Alespoň takhle spektrum hromadného financování definoval profesor Steven Bradford, jehož názvosloví je nejbližší odrazu dnešní reality na českém trhu.
Každý z výše zmíněných druhů má svoje pro a proti a co se hodí pro jednoho, nemusí být ideální pro druhého. Podstatný je ale princip, na kterém crowdfundingové platformy fungují: umožňují velkému množství lidí virtuálně přispět a podpořit tak vybraný projekt, který v podstatě vznikl v jakékoliv oblasti či za jakýmkoliv účelem. Představte si, jak by tenkrát Národnímu divadlu ulehčilo práci, kdyby mohlo propagovat svoji sbírku přes internet.
Nejpopulárnější typ hromadného financování, který celosvětově reprezentuje americký Kickstarter, v České republice platforma Hithit, je odměnový crowdfunding.
Příkladem úspěšné crowdfundingové kampaně jsou brněnské Skinners a jejich ponožkoboty a kožené barefoot boty. Právě Skinners je firma, která vznikla díky crowdfundingu. V roce 2015 si svými ponožkobotami získala na Hithitu české fanoušky, o rok později se vydala na americký Kickstarter, kde se jim podařilo vybrat přes 654 tisíc dolarů (tehdy zhruba 16 milionů korun). V roce 2022 se rozhodla rozšířit své portfolio o další produkt a na Hithitu se zařadila mezi nejúspěšnější projekty, když na kožené barefoot boty vybrala několik milionů. Více o společnosti Skinners a jejích zakladatelích píšeme v rámci naší kampaně O nápadu to není.
V čem je tedy ten odměnový crowdfunding dobrý?
- Můžeš skrz něj získat peníze na svůj vysněný nápad,
- Neupisuješ se k úrokům v nebeských výšinách, buď odejdete s částkou, kterou potřebuješ, nebo ne. Nic víc, nic míň.
- Získáš zpětnou vazbu trhu ještě před tím, než proinvestuješ svoje peníze.
- Tvoji potenciální zákazníci ti mohou pomoct projekt doladit a vylepšit.
- Získáš věrné zákazníky.
- Vybuduješ povědomí o své značce.
Pokud neuspěješ, nic neriskuješ, získáš podstatnou zpětnou vazbu, a to bez dluhů v bance. A navíc, celková administrativa kolem crowdfundingové kampaně je mnohem jednodušší než třeba taková klasická žádost o půjčku v bance.
Ale i v crowdfundingu platí, že úspěch se nedostaví, když budeš sedět se založenýma rukama. Co tedy musíš udělat ty?
Nejdříve si polož několik otázek:
- Je můj nápad jasně formulovaný? Umím říct, co se stane, když penízu vyberu?
- Mám to komu říct? Existují lidé, které můj projekt zajímá? Ať už moji stávající fanoušci, ale i neznámí lidé, které se nebudu bát oslovit?
- A hlavně: mám jim co nabídnout? Mám pro ně odměny? A mají ty odměny něco společného s mým nápadem?
Pokud si na vše odpovíš ano, pak se můžete vrhnout do kampaně, která má tyto fáze:
1) PŘÍPRAVA
- Musíš si rozmyslet, co přesně chceš a kdy to chceš,
- kolik na svůj nápad potřebuješ peněz,
- definice cílové skupiny,
- strategie kampaně,
- příprava prezentace a odměn,
- příprava propagace.
2) REALIZACE
- Svůj projekt vložíš do editace (příklad takové najdeš například na: Hithit - Vytvoření návrhu projektu),
- společně s danou platformou ho vyladíš,
- spustíš a promuješ do roztrhání těla.
3) PLNĚNÍ
- Vyřídíš papíry a dostaneš peníze,
- makáš na záměru,
- odesíláš odměny,
- daníš.
Nezapomeň, že do kampaně se člověk musí vrhnout po hlavě a nejvíc práce ho častokrát čeká až po skončení projektu. Crowdfundingovou kampaní tedy nic nekončí, naopak všechno podstatné začíná. Když totiž vše dobře dopadne, budete boháči se spoustou práce. :)
Potřebuješ poradit?
Přihlas se do naší aplikace, kde najdeš spoustu informací, jak začít nebo mrkni přímo na www.hithit.cz