Datová schránka pro podnikatele
Pojem datová schránka se v poslední době, nejenom v médiích, objevuje velmi často. Je tomu tak hlavně proto, že od ledna příštího roku budou muset mít všechny OSVČ povinně zřízenou datovou schránku. Co to pro podnikatele znamená a jak jim to může pomoci?
Datová schránka je v našem právním řádu definována jako elektronické úložiště speciálního typu, které je určeno k doručování elektronických dokumentů mezi orgány veřejné moci a fyzickými a právnickými osobami.
Od 01. 01. 2023 budou datové schránky zřízeny všem živnostníkům, spolkům, nadacím, pro které je používání datovek od tohoto data povinné. Celkem 1,9 milionům živnostníků tak přijde dopis s přístupovými údaji.
Jak datová schránka funguje?
Pomocí datové schránku můžeš posílat ověřené on-line dopisy. Nemusíš tak chodit zbytečně na poštu či úřady a díky oznámení hned víš, kdo a proč ti píše.
A na co konkrétně ji můžeš využít? Přes datovou schránku můžeš podat daňové přiznání, získat výpis ze živnostenského rejstříku, komunikovat s dalšími firmami a podnikateli nebo podat přehled pro ČSSZ, zdravotní pojišťovnu atd.
Díky přednastavenému upozornění se nemusíš bát, že ti nějaká zpráva uteče. Podle tvých preferencí si můžeš nastavit oznámení přes e-mail, který je zdarma nebo přes zpoplatněnou SMS. Zpráva se pak považuje za doručenou ve chvíli, kdy se přihlásíš do datové schránky nebo na Portál občana s připojenou datovkou. Pokud se nepřihlásíš do 10 dnů po doručení, je zpráva považovaná za přečtenou.
A pokud se bojíš o bezpečnost své pošty, tak nemusíš! Používaní datové schránky nabízí tzv. dvoufaktorové přihlašování, tj. při přihlašování se na počítači musíte mobilním telefonem vyfotit QR kód nebo vám přijde ověřovací SMS s číselným kódem. Tento způsob zabrání v přihlášení někomu, kdo v tvé datovce nemá co dělat!
Zdroj: https://chcidatovku.gov.cz/datova-schranka