Podnikání, které mění svět - to je EcoHaus ↗. Nápad na udržitelné prací papírky dostala Petra, zakladatelka projektu, během studia na vysoké škole. A nejen s podporou StartupBoxu a mentoringem od zkušených podnikatelů se jí podařilo uspět! A co je podle ní důležité k tomu, abyste se svým projektem zazářili? Nebát se chyb a aktivně využívat sílu mentoringu a podpory komunity. Přečtěte si tento inspirativní rozhovor a získejte cenné tipy pro vlastní podnikání!
Nad nápadem jsem začala přemýšlet během studia vysoké školy, když jsem se přestěhovala do svého malého bytu a začala jsem zakopávat o tuny plastových lahví různých aviváží a pracích gelů. Jelikož jsem studovala textilní fakultu, brzy jsem upustila od toho, založit si svou udržitelnou kolekci teplákovek. Vrhla se proto na vývoj pracích papírků, které ušetří důležité přírodní zdroje, jako je například voda a tisíce tun plastového odpadu ročně.
Nad nápadem jsem dlouhou dobu přemýšlela a v jeho realizaci mi pomohla studentská startupová soutěž na naší univerzitě v Liberci. Zhruba půl roku trval vývoj. Po tom, co se mi podařilo soutěž vyhrát začala opravdová realizace projektu. Největším zlomem byla úspěšná crowdfundingová kampaň (500.000 Kč) na Hithitu, kde jsem si ověřila, že by nápad mohl uspět i na trhu. Necelý rok od úspěšného crowdfundingu byl spuštěn e-shop.
V začátku podnikání mi určitě chyběla podpora, tu jsem ale hledala od zkušenějších mentorů. V rámci akcelerace a mých různých startupových aktivit jsem se dostala k TOP lidem jako je třeba Pavlína Louženská. Mou největší výzvou bylo proměnit fungování firmy z oneman show na profesionálně řízenou firmu. Mentálně těžké pro mě bylo také delegování práce.
StartupBox jsem pojala hodně podcastově, poslechla jsem si všechny díly jedním dechem a snažila se vše aplikovat hned do podnikání. Zúčastnila jsem se před rokem i Validation Contestu, která byl mým obrovským výstupem z komfortní zóny. Člověk by do takové soutěže neměl jít s pocitem, že sklidí potlesk, ale s tím, že si odnese spoustu myšlenek. To se stalo i mně a díky tomu jsme začali pracovat na rozvoji B2B segmentu.
Určitě pro rozjezd pro mého podnikání byla velmi důležitá validace. Na vysoké škole jsme měli spoustu přednášek od Aleše Burgera a já hned věděla, že to je přesně ten směr, kterým chci jít, ačkoliv se tomu před lety neříkala ještě validace. Díky tomu jsem nemusela plýtvat čas něčím, co by na trhu nemuselo mít potenciál úspěchu. Projekt na Hithitu jsem spustila úplně s obyčejným MVP a snažila se hezky odkomunikovat příběh s naší vizi, které bychom chtěli s projektem dosáhnout.
Před lety jsem absolvovala celou digitální garáž a myslím, že to je do začátku super. Z těch všech rolí, které ve firmě zastávám se snažím nejvíce profilovat v marketingu a na toto téma tam je opravdu hodně kurzů. Zastávám ale názor, že zkušenosti jsou daleko důležitější než teorie a do všeho se vrhám po hlavě. Pokus omyl je můj lifestyle. Díky tomu vím nejen co funguje, ale především co ne. :) :D
Nejtěžší bylo určitě dát první výpověď svému zaměstnanci, kterého jsem měla velice ráda jako člověka, ale nesedělo mu tak rychle rostoucí a dynamické prostředí. Pokud founder věnuje většinu času tomu, že někoho školí, tak plýtvá potenciálem svým i firmy. Proto upřednostňuji seniory před juniory. Ačkoliv se může zdát, že to je vysoká investice, z hlediska efektivnosti a času je to za mě nejlepší investice ve firmě.
Myslela jsem si, že udělám byznys od počítače. Z toho důvodu je důležité pečovat o síť pečlivě nasbíraných kontaktů a networkovat i když se nám to zdá jako ztráta času. Lidé jsou vlastně to nejdůležitější, co v podnikání můžeme mít.
Já bych za sebe doporučila mít nějakého “důvěrníka”. Někoho, komu se člověk může svěřit ať už ohledně podnikání, ale také i v osobních tématech. Neměl by to být jen obyčejný byznysový mentor, ale především i zastávat roli inspirátora. Život foundera závisí celý na jeho psychické pohodě a je potřeba k tomu přistupovat trošku komplexněji.
Vítězství ve start-up soutěži na Technické univerzitě v Liberci.
Úspěšný crowdfunding na HitHitu.
První spokojení zákazníci.
Druhý úspěšný crowdfunding na HitHitu.
Ocenění: Top 5 nejudržitelnějších startupů roku SME ENTERprize Generali.
Vstup do udržitelné organizace INICIEN.
Ocenění Ministerstva průmyslu.
Produkty v řetězci Rossmann.
TOP 10 Vodafone Nápad roku.